Biodiesel
Hojt!
Beroende på vilka informationskällor man råkar komma i kontakt med så får man naturligtvis lite olika aspekter av detta nya bränsle. Här i USA så finns det en del som använder det. Det ska tydligen ha varit lite växt värk när det först introduserades.
När jag säger växt värk så menar jag att (som alltid) nya produkter inte är förankrade i byrokratilägret i samhället.
Ett exempel är när man kör sitt diesel fordon och blir stoppad av farbor blå. Den artige trafikkontrollanten ber att få ta ett prov av det man har i tanken. Så vad händer nu då?
Du har inte gjort något brott eftersom det är ju inte villaolja, transformatorolja eller billig ful diesel eller något annat.
Dilemmat här är att du kör din bil på något som kontrollanten inte kan definiera. Det blir klassat som ett brott och du får vackert lagen och skatteverket efter dig.
Allt detta hände en bekant här i USA. Det finns flera och större användare och med deras stabila finasiella situation har dom ordnat så att det finns tillgång till advokater som man utan kostnad kan få hjälp av om man har hamnat i kläm.
Han gjorde biodiesel hemma i graget och han använde frityrolja från pizzerior och andra storkök. Allt fungerade bra för han, nästan. Det han stötte på lite nu och då var att bränslefiltret blev fullt och behövde bytas. Det hemmagjorda bränslet var inte riktigt rent och jag skulle kunna tro att man kan få probelm när det är minusgrader ute.
Det är inte lätt att vara pionjär.
Det här är information som är ett år eller äldre så mycket kan ha hänt sen dess.
I Europa leder Tyskland med biodiesel tillverkningen och i många länder på kontinenten är det tillåtet med låginblandning av biodiesel i dieselbränslet.
Biodrivmedelsdirektivet har slagit fast att år 2010 ska andelen biodrivmedel ha höjts till 5,75 procent, vilket motsvarar cirka 19 miljoner ton drivmedel.
Scania har sedan 2007 testat ett syntetisk dieselbränsle i Stockholm med lokalbussar, distributionsbilar hos posten och färjor skärgården. Testet som skall utvärderas 2010 ska ge information och utsläppsvärden och motorslitage.
Intresset är tydligen starkt i Sverige och det är ju bra. Alla vinner på detta även om nya strängare utsläppsdirektiv är en stor drivande faktor.
Om vi i Sverige skulle kunna få igång en inhemsk bränsletillverkning skulle det erbjuda många arbetstillfällen i allt från odling av råvaror, forskning och utveckling, distrubition och handel.
That's all folkes! Stay tuned!
Kenny
Beroende på vilka informationskällor man råkar komma i kontakt med så får man naturligtvis lite olika aspekter av detta nya bränsle. Här i USA så finns det en del som använder det. Det ska tydligen ha varit lite växt värk när det först introduserades.
När jag säger växt värk så menar jag att (som alltid) nya produkter inte är förankrade i byrokratilägret i samhället.
Ett exempel är när man kör sitt diesel fordon och blir stoppad av farbor blå. Den artige trafikkontrollanten ber att få ta ett prov av det man har i tanken. Så vad händer nu då?
Du har inte gjort något brott eftersom det är ju inte villaolja, transformatorolja eller billig ful diesel eller något annat.
Dilemmat här är att du kör din bil på något som kontrollanten inte kan definiera. Det blir klassat som ett brott och du får vackert lagen och skatteverket efter dig.
Allt detta hände en bekant här i USA. Det finns flera och större användare och med deras stabila finasiella situation har dom ordnat så att det finns tillgång till advokater som man utan kostnad kan få hjälp av om man har hamnat i kläm.
Han gjorde biodiesel hemma i graget och han använde frityrolja från pizzerior och andra storkök. Allt fungerade bra för han, nästan. Det han stötte på lite nu och då var att bränslefiltret blev fullt och behövde bytas. Det hemmagjorda bränslet var inte riktigt rent och jag skulle kunna tro att man kan få probelm när det är minusgrader ute.
Det är inte lätt att vara pionjär.
Det här är information som är ett år eller äldre så mycket kan ha hänt sen dess.
I Europa leder Tyskland med biodiesel tillverkningen och i många länder på kontinenten är det tillåtet med låginblandning av biodiesel i dieselbränslet.
Biodrivmedelsdirektivet har slagit fast att år 2010 ska andelen biodrivmedel ha höjts till 5,75 procent, vilket motsvarar cirka 19 miljoner ton drivmedel.
Scania har sedan 2007 testat ett syntetisk dieselbränsle i Stockholm med lokalbussar, distributionsbilar hos posten och färjor skärgården. Testet som skall utvärderas 2010 ska ge information och utsläppsvärden och motorslitage.
Intresset är tydligen starkt i Sverige och det är ju bra. Alla vinner på detta även om nya strängare utsläppsdirektiv är en stor drivande faktor.
Om vi i Sverige skulle kunna få igång en inhemsk bränsletillverkning skulle det erbjuda många arbetstillfällen i allt från odling av råvaror, forskning och utveckling, distrubition och handel.
That's all folkes! Stay tuned!
Kenny
Kommentarer
Postat av: Dennis
I Sverige så har vi 5% rapsolja i vår diesel, på vintern sänks det till 2% då det inte klarar kyla lika bra som ren diesel(antagligen bara i mellan och norra Sverige). Den rapsen kom först med lastbil från Danmark men nu mer går det på järnväg. Det syns tydligt på dieseln att den inte är ren, den skimrar i grön gult och luktar träolja/popcorn typ. Den gör sig inte lika bra som diesel i värmepannor då den sotar mer, många som kör skogsmaskin värmer även sin koja med samma diesel som maskinen kör på och har som följd att det sotar igen munsktycket.
Postat av: Smsa Låna
För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).
Trackback