Ta värvning


Hojt!

Det hände något oväntat häromdagen. Medans min fru var på en aktivitetsgrupp med vår dotter besökte jag och våra besökare ett fik, där stötte vi ihop med en Sergeant som jobbade på ett rekryteringskontor i samma byggnad.

Dom behövde översättare från Svenska till Engelska.

Då vi hade fikat klart besökte vi rekryteringskontoret och diskuterade erbjudandet. Nu ska det väl sägas att det är omöjligt enligt rekryteraren att ta värvning i amerikanska armén när man inte har permanent uppehållstillstånd eller medborgarskap.
Jag bad att få lite mer information och han beskrev dom "enorma" fördelarna med att vara militär. Det verkar ju som en skaplig deal:

  •  Lön $81000/år 
  •  Försvaret betalar räkningar för hushållet samt ger ett mycket   förmånligt lån för husköp.
  •  Betald högskoleutbildning.
  •  Livstids fri sjukvård och tandvård.
  •  Pension efter 20 år 

Sen en möjlighet att se världen och allt sånt. Sergeanten gav oss lite souvenirer.



Armén har en reklamslogan som man ser på tv. 



Länk till US Army   >>>> Armystrong

Tyvärr så är jag allergisk mot bly så det passar inget bra.

Jag diskuterade det inträffade med en del ex militärer på jobbet och dom trodde att tjänsten skulle vara ett skrivbordsjobb i Washington.

Tänk vilket karriärbyte det skulle vara, ganska oväntat.

När jag diskuterade på jobbet protesterade en om att jag säkert kunde ta värvning om jag ville. Han hade nämligen gjort det utan några som helst tillstånd att stanna i amerika. Tydligen så blev han skickad från England till släktingar här i USA när han var liten. Han bodde i en liten stad och alla kände alla. Så körkort och andra id handlingar utfärdades av vänner och släktingar som jobbade i respektive instutiotioner och hela livet flöt på.
Han tog senare värvning och gjorde sin grundutbildning och åkte sen till Korea, Japan och sedan Vietnam. Där blev han skadad när han var placerad i stridszon. Han kom till sjukhuset kollade dom upp hans papper och dom underade vem han var.

Vem är du? Hur kom du hit?

För det första har du inte tillstånd att vara här och sen så kan du inte ta värvning om du inte har upphållstilstånd eller är medborgare!

Vad gör vi nu???

Han berättade sin historia och dom bara skakade på huvudet. Kasta inte ut mig nu när jag bara har några månader kvar till att få pension från försvaret vädjade han till dem. Dom flyttade honom ur stridszon och han gjorde sina 20 år. I flera år efter det kämpade han mot systemet och det hela kostade honom $12 000 i advokatarvoden.

Så för några år sedan fick han sitt medborgarskap.

Fridens!

Kenny


Kommentarer
Postat av: Spünst

Hehe.. Sergeant Jönsson ;-)

2009-03-21 @ 21:52:24
URL: http://www.kroppsdelar.nu
Postat av: mor

Usch, det där lät inget vidare, militärlivet alltså, lönen verkar ju skaplig, men inte resten, så börja inte få griller i huvet pöjk!!!!!!!!!!



mor

2009-03-22 @ 00:32:37
Postat av: Kenny

Nä, jag ska inte ta värving.

2009-03-22 @ 03:57:00
URL: http://kennyoalexandra.blogg.se/
Postat av: Daniel Damm

Jänkarna dom kan dom! Jag bjuder 1 miljon för kepsen och t-shirten.

2009-04-01 @ 09:42:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0