Mycket att göra och mycket gjort
Hojt!
Det har varit en orgie i skruvande här i garaget. Först var det HD'n som fick sig en omgång med byte av olja i motor, primary chain case som det heter på engelska och justering av the primary chain. Drygt att ramla över saker i det här landet och inte få lära sig dom svenska orden.
Tätt följt av det var det Saaben som också skulle få oljan bytt. Nu blev det så att eftersom saabar i USA ofta körs på mineral olja och i kombination med hur saaben är kontruerad (vissa motor modeller och årgångar) kan oljan hettas upp för mycket och skapa problem.
Så då beslöt jag att det lika bra att kolla upp hur det ligger till så kan man sova lungt.
Man börjar med att lyfta ventilkåpan.
Här får man en prognos om hur illa det kan vara. Det här ser bra ut och vi behöver inte oroa oss, egentligen.
Men eftersom man inte ska dö nyfiken så är det lika bra att fortsätta. Tydligen så kan oljan brännas och är det illa täpper det igen silen i oljetråget och man förlorar oljetrycket.
Efter att jag demonterat avgassystemet och massa annat kunde jag lyfta ner oljetråget. Det såg bra ut och inga missfärgningar på lager. Motorn var väl normalt smutsig antar jag.
Oljetråget var lite smutsigt med korn som var i storlek som kok-kaffe.
l
Den här silen kan vara helt igentäppt och då blir det probelm.
Det här är en efter bild på oljetråget med sil.
Och sen var det bara att montera ihop allt igen.
Mycket renare och nya o-ringar, tätningar, oljefilter och olja.
Fridens!
Kenny
Det har varit en orgie i skruvande här i garaget. Först var det HD'n som fick sig en omgång med byte av olja i motor, primary chain case som det heter på engelska och justering av the primary chain. Drygt att ramla över saker i det här landet och inte få lära sig dom svenska orden.
Tätt följt av det var det Saaben som också skulle få oljan bytt. Nu blev det så att eftersom saabar i USA ofta körs på mineral olja och i kombination med hur saaben är kontruerad (vissa motor modeller och årgångar) kan oljan hettas upp för mycket och skapa problem.
Så då beslöt jag att det lika bra att kolla upp hur det ligger till så kan man sova lungt.
Man börjar med att lyfta ventilkåpan.
Här får man en prognos om hur illa det kan vara. Det här ser bra ut och vi behöver inte oroa oss, egentligen.
Men eftersom man inte ska dö nyfiken så är det lika bra att fortsätta. Tydligen så kan oljan brännas och är det illa täpper det igen silen i oljetråget och man förlorar oljetrycket.
Efter att jag demonterat avgassystemet och massa annat kunde jag lyfta ner oljetråget. Det såg bra ut och inga missfärgningar på lager. Motorn var väl normalt smutsig antar jag.
Oljetråget var lite smutsigt med korn som var i storlek som kok-kaffe.
l
Den här silen kan vara helt igentäppt och då blir det probelm.
Det här är en efter bild på oljetråget med sil.
Och sen var det bara att montera ihop allt igen.
Mycket renare och nya o-ringar, tätningar, oljefilter och olja.
Fridens!
Kenny
Kommentarer
Postat av: Peter
Perfekt! Nu väntar Saaben här hemma på samma genomkoll när du är på besök nästa gång :P
Postat av: Svärfar
Du är en bra mekaniker,när har du tid för service av min gamla volvo?
Postat av: Jimmy
Kul att lorta ner fingrarna ibland!
Jag har ju också skaffat en H-D nu, vad har du för modell?
Postat av: Kenny
Skoj med HD. Jag var ute och åkte idag. Jag har en Sportster.
Postat av: Carola
Du är duktig du Kenny! Kan tänka mig att det är lite skoj också att få laga själv.
Du hur har det gått med vattnet i badrummet/taket??
Trackback