Kol tattuering

Hojt!

Igår när jag var på väg hem pratade jag med några kollegor och vi kom in på en diskussion om cigaretter och kol. Tydligen så var rökning mycket bra för dig på 50 & 60 och kanske 70-talet här i USA och då ett särskilt märke, (Winston). 

Det fanns också flintstonesreklam för detta.



Om du jobbade i kolgruva motverkade cigarettanvändandet dom skadliga effekterna från koldammet....

Båda herrarna hade släktingar som jobbat i kolgruvan och en av dom jobbade i kolgruvan som idag används för guidade turer. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg.

Alla som jobbat i gruvan och överlevt förvandlades till storväxta och barska personer. Den ena kollegan berättade att hans farfar började alltid med att föreläsa för honom och ge honom en uppläxning. Han var storväxt som en björn och hade något som dom kallade för kol tattueringar i ansiktet. Det var koldamm i porena i ansiktet från tryckvågen då dom sprängde i gruvan.
Dom två fingrarna som höll cigaretten var gula.

Samma herre besökte den gruva som han varit med och stängt ner för många år sedan. Han hade lyssnat länge på guiden och sen inte kunnat hålla tyst. Guiden blev alldeles till sig när han hade en livs levande gruvarbetare som dessutom hade stängt ner just den gruvan dom var i och hade visning.

Han blev tillfrågad att stanna efter visningen och prata om gruvan med dom och han blev också tillfrågad om att börja där som guide.

Han sa att om ni förvandlar gruvan till vad den var när jag jobbade där så börjar jag direkt. Belysning är ju nödvändigt men tydligen så var det nästintill obefintligt där i gruvan.

Varje 1/4 mile (400m) fanns det en motsvarande 25 watts lampa.

Dom ringde aldrig tillbaka till honom och det var ju lysrörsarmaturer i gruvan när vi var där.

Ha de!

Kenny

Kommentarer
Postat av: Spünst

;-)

2009-07-23 @ 12:34:36
URL: http://www.kroppsdelar.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0