Värdera mera

Hojt!
Att vara i en annan kultur innebär att möta olika värderingar olika sätt att förhålla sig till olika saker. Förra veckan så lästa jag en artikel i en tidning på jobbet som berättade domen för en nybliven mor som hade dödat sin dotter genom att micra henne i microvågsugnen. Man blir extra berörd nu när man ska bli pappa. Det är inte alls roligt att läsa något sådant.
Här i USA så hänger man ut brottsligar med namn och bild i media och beskriver brottet och det påföljande straffet. I fikarummet var det en ryande enighet bland mina amerikanska kollegor om att det enda rätta var att utsätta henne för samma brott som hon själv har begått. (jag vet inte om dettta representerar hela USAs befolkning) Många hade ideér om hur man skulle kunna straffa henne och skapa rättvisa. Det likande något som vi på vikingatiden använde för att skapa rättvisa för brottsoffer. Öga för öga, tand för tand som det hette.
Jag tycker det är märligt att det inte finns någon eftertanke om vad som egentligen ligger bakom brottet. Vissa männikskor kanske bara är 100% onda. Så verkar det resoneras iallfall.
USA har 38 stater där dödstraffet ingår i deras lagstiftning.
I Sverige utfördes den sista avrättningen den 23 November 1910 kl. 08.00 på morgonen. 1998 avskaffade Storbritanien dödstraffet och var det sista landet i EU.

Kenny

Kommentarer
Postat av: Svärfar

Det är aldrig fel på varken barn eller djur utan felet ligger hos föräldrarna och husse o matte.Sen måste sunt bond-förnuft råda.Jag kommer att ha ett vakande öga på er snart föräldrar.

2008-09-05 @ 15:19:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0