Ny bil
Hojt!
Vi har letat efter en bil länge nu och det finns ju en del. Vi har kollat runt och vi har härjat med bilhandlare. Bilbranchen fungerar ungefär såhär...
En bilhandlare har försäljare som förhandlar pris med kunderna. Slirar omkring och försöker vara personliga och verkar nästan vara kompis med en. Man förväntas pruta och processen är ett spel som man måste spela, annars gör handlarna en rejäl vinst på bilarna.
Vid förhandlingen frågar bilförsäljaren vad man skulle tänkas betala för bilen och vilket pris som skulle göra en glad. Den man säger tar försäljaren med sig till sin "chef" och förhandlar med honom. Så säger dom iallafall. Tanken är att dom aldrig själva ska stöta sig med kunden och säga att det inte kan går att pruta mer. Det påminner om konsultarbete där man hela tiden vid fakturatvister hänvisar till chefen eller dom medarbetare inom företaget som sköter fakturering eller kundfrågor. Man ska aldrig som konsult stöta sig med kunden utan stanna kvar i en positiv relation med kunden.
Så efter ett tag så har försäljaren gått tre eller fyra gånger till chefen och slutligen får man skriftligt att det bara inte går att sänka mer. Tycker man inte att det är bra nog så säger man att dom får ringa en med ett bättre pris och så går man ut. Dom ringer oftast tillbaka efter ett tag med ett bättre pris efter dom "har pratat med regionschefen"
Det roliga är att många gånger så pratar man med ägaren själv och han går ändå iväg och pratar med en "chef".
Jag personligen blir förbannad och skulle helst vilja sparka försäljaren i skrevet med stålhättabootsen.
En bilhandlare får något som dom kallar kick back från biltillverkaren som är en summa pengar per såld bil. Detta ska täcka lokaler och andra kostnader. Bilförsäljarna får 10% av den totala vinsten för dom bilar dom har sålt. Säljer dom med en vinst över $10 000 för en månad så får dom 15% av vinsten.
Man ska pruta minst 10% men det är inte ovanligt att man kan pruta mycket mer. Man ska väl ha tur också att komma över ett objekt som dom har haft sittande och vill bli av med.
På en del bilar har vi prutat 30%.
Så att köpa bil är ju en bra deal här men frågan är om man vill ha en ny bil. Det är ju trevligt och hyffsat säkert men det kostar. Först ska man köpa skiten, sen ska man lämna in på service och hålla eländet i bra skick. Tyvärr så finns det så många oförsiktiga och hänsynslösa människor som nästan med flit ger ens bil parkeringsskador.
Så jag vet inte vad man ska ta sig till.
Fridens!
Kenny
Vi har letat efter en bil länge nu och det finns ju en del. Vi har kollat runt och vi har härjat med bilhandlare. Bilbranchen fungerar ungefär såhär...
En bilhandlare har försäljare som förhandlar pris med kunderna. Slirar omkring och försöker vara personliga och verkar nästan vara kompis med en. Man förväntas pruta och processen är ett spel som man måste spela, annars gör handlarna en rejäl vinst på bilarna.
Vid förhandlingen frågar bilförsäljaren vad man skulle tänkas betala för bilen och vilket pris som skulle göra en glad. Den man säger tar försäljaren med sig till sin "chef" och förhandlar med honom. Så säger dom iallafall. Tanken är att dom aldrig själva ska stöta sig med kunden och säga att det inte kan går att pruta mer. Det påminner om konsultarbete där man hela tiden vid fakturatvister hänvisar till chefen eller dom medarbetare inom företaget som sköter fakturering eller kundfrågor. Man ska aldrig som konsult stöta sig med kunden utan stanna kvar i en positiv relation med kunden.
Så efter ett tag så har försäljaren gått tre eller fyra gånger till chefen och slutligen får man skriftligt att det bara inte går att sänka mer. Tycker man inte att det är bra nog så säger man att dom får ringa en med ett bättre pris och så går man ut. Dom ringer oftast tillbaka efter ett tag med ett bättre pris efter dom "har pratat med regionschefen"
Det roliga är att många gånger så pratar man med ägaren själv och han går ändå iväg och pratar med en "chef".
Jag personligen blir förbannad och skulle helst vilja sparka försäljaren i skrevet med stålhättabootsen.
En bilhandlare får något som dom kallar kick back från biltillverkaren som är en summa pengar per såld bil. Detta ska täcka lokaler och andra kostnader. Bilförsäljarna får 10% av den totala vinsten för dom bilar dom har sålt. Säljer dom med en vinst över $10 000 för en månad så får dom 15% av vinsten.
Man ska pruta minst 10% men det är inte ovanligt att man kan pruta mycket mer. Man ska väl ha tur också att komma över ett objekt som dom har haft sittande och vill bli av med.
På en del bilar har vi prutat 30%.
Så att köpa bil är ju en bra deal här men frågan är om man vill ha en ny bil. Det är ju trevligt och hyffsat säkert men det kostar. Först ska man köpa skiten, sen ska man lämna in på service och hålla eländet i bra skick. Tyvärr så finns det så många oförsiktiga och hänsynslösa människor som nästan med flit ger ens bil parkeringsskador.
Så jag vet inte vad man ska ta sig till.
Fridens!
Kenny
Kommentarer
Postat av: Svärfar
Bilhandlare är som de gamla häst handlarna,stor skojare......Men det gäller att få allt på papper.Annars gäller inget.Min 142 är till salu!!!!!!
Trackback