Thanksgiving day

Hojt!
Vi hade det trevligt igår och det var som en tidig julmiddag. Jag rullade hem efter middagen och innan det så somnade jag nästan i soffan. Värdparet sa att det var någonting i kalkonköttet som gör en sömnig. Det hade dom sagt på tv. 
En tradition här i USA är att man ser på amerikansk fotboll och äter kalkon & skinka. Dom visade dom mest fruktade tacklarna genom tiderna och andra minnesvärda stunder. Förutom det så serveras det vid middagen potatismos, sötpotatis, ärtor, tranbärssylt, rotmos, bröd, sås, stuffing och detta kommer från då man tillagde kalkonen.
Det finns en tam kalkon som är uppväxt på farm och sen finns det den vilda som har en lite annan smak. Den tama kalkonen har ett ljust bröstkött och det som sitter på benen är lite mörkare och är lite saftigare eftersom det innehåller mera fett. Båda är goda.



Till efterrätt serveras olika pajer. Enligt uppgift ska pumpa pajen vara den traditionella men beroende på personliga referenser kan det finnas lite olika normer om vad som är den traditionella och inte.

 

Pumpa, äpple och pecanpaj

Idag så var det den beryktade Thanksgivingrean och det var som ett zoo. Enligt uppgifter från media fanns det affärer där kunderna hade väntat i 24 timmar för att vara först.
Jag hade hoppats att jag skulle hitta lite saker men det var inte rea på något som jag ville ha.

Nåväl

Ha de!

Kenny

Kommentarer
Postat av: Maria

hejsan.

ja och i tidningen här hemma stog det att en hade blivit ihjältrampad då dörrarna öppnas, vad hemskt.

2008-11-29 @ 09:13:32
URL: http://iamiamaria.blogg.se/
Postat av: Kenny

Mm, det var vid en Walmart butik på Long Island som en 34 årig anställd blev ihjältrampad. Folk är som tokiga.

Vid fjolårets rea trodde jag att vi skulle bli avrättade vid ett tillfälle.

Ta det lungt i butikerna!

2008-11-29 @ 16:16:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0