Saablars

Hojt!
Att äga saab har ju hittills varit som en dröm men allt gott har ett slut. ;) Vi har tyvärr fått ett vattenläckage och det är kylarvätska.
Det började som ett litet läckage och jag trodde det kom ifrån termostathuset. Sagt och gjort så åkte jag ner till saab och köpte en orginaltermostat och bytte. Orginaldelen skilde sig lite från den piratdel som tidigare köpt och läckaget slutade. Vad bra då tänkte jag och körde vidare.
Tyvärr så fortsatte probelm med kylarvätskan som försvann. Det hela blev värre och till slut så kunde jag se det droppa under bilen. Det gick inte att se vad det kom ifrån så jag tog bort övre motorfästet, insugsrör, lakrisrem och servopump.
Sen åkte jag ner till affär'n och köpte en bärbar trycktank som jag fyllde med luft för att trycksätta systemet.
Vid trycktestet läckte det ingenting och det var bara att ta isär allt i molekyler.

Det är fruktansvärt trångt i motorutrymmet.

  

Det är läckage från vattenpumpen.



Förhoppningsvis kan man köpa nya packningar till pumpen. Har aldrig varit med om det förut men pumphuset går att dela på så jag håller tummarna. Sen tillkommer det ju att byta lakrisrem, spännhjul, diverse packningar och sånt när man ändå har tagit isär allt.

To be continued...

Kenny

Kommentarer
Postat av: morfar

Jag beundrar dig Kenny hur du orkar hålla på och skruva med den saaben.Men det blir bra när du bytt ut allt.

2008-11-19 @ 07:01:44
Postat av: Marko

Hmm .. !!?? jaha ??!! har du inte bytt ut saaben ? tro att jag såg en volvo tidigare ?? fattar inget nu !? eller vad ?

2008-11-19 @ 17:47:58
Postat av: Marko

Så skrevs det i höstas ! har ni två bilar nu ?









Nu ÄNTLIGEN så är vi klara med bil-letandet.

Vi slog till på en Volvo V50 2,4i årsmodell 2007.

V50 är ju inte en så stor bil, men den har den plats vi behöver och drar inte allt för mycket bensin.

2008-11-19 @ 17:56:35
Postat av: Kenny

Japp, vi har behållit suuuur saaben så jag ska ha nåt att göra om kvällarna :)

2008-11-19 @ 23:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0