Saaben

Hojt!
Idag slutförde jag reparationerna av sur saaben. Det gick bra och nu har vi en fungerande saab igen. Det blev en ny vattenpump, serpentinrem, vändhjul och spännhjul.
Det roliga är att saab tar $60 styck för vänd och spännhjulet. Jag tänkte snåla in och bara byta lagrer i hjulen och spara en massa pengar. Det gick nästan hela vägen.
Spännhjulet sprack när jag skulle pressa ur lagret. Jag hade fel teknik och nästa gång blir det rätt. Trixet är att man måste slipa ner plastkanten som är gjutet runt lagret på ena sidan och sen pressa ut lagret. Då kommer det att fungera. Saab kanske inte rekomenderar att man gör så här men jag tror inte att det är något problem. Det som jag tror händer är att lagret slits ut, går varmt och rullen förstörs. Det här trixet är nog applicerbart på alla bilmodeller. Kom ihåg att limma lagret i hjulet när ni pressar i det nya.



Lagret är ett 6203 och kostar $5 att köpa. Lite bättre än $60. Så jag sparade $55 iallafall. Det betyder 5 paket blöjor. Vi låter saaben vara försökskanin och det visar sig om det var en bra ide eller inte.

Sen var det bara att montera ihop allt igen. Tyvärr så är det hiskeligt trångt runt vattenpumpen och det är nästan omöjligt att komma åt ibland.

  

Installera serpeninrem är inte så svårt och det tror jag verkstäderna tjänar bra med pengar på.

  

Spännrullen är en stark fjäder och jag använde ett 1/2 " dragskaft som hävarm och det passade perfekt.



Beskriving för serpentinremmen. Det nya sättet är att man eliminerar ett vändhjul och köper en kortare rem. Då tjänar man en en rulle. Det fungerar lika bra.

 

Så nu när ni vet hur man gör behöver ni inte lämna på verkstad.

Fridens!

Kenny

Kommentarer
Postat av: morfar

Funderar på att köpa en saab.Man har ju en kanon duktig mekaniker Kenny.Du är ju helt otrolig att du kan orka skruva med bilen.

2008-11-24 @ 08:14:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0