Skillnader (swe vs. usa)

Hojt!
Jag har länge tänkt att berätta om hur en dag på jobbet kan se ut. Man är väl så blind och skadad av allt här nu så jag tycker inte att det är så stor skillnad.
Först så ska det sägas att det inte finns någon fackförening. Man får inte vara schemalagd att arbeta mer än 16 timmar i sträck men förutom det så får du jobba 365 dagar om året, 16 timmar om dagen om du vill. Det finns i princip inga ersättningar eller arbetstidförkortningar för skiftgång.

Man komminucerar på ett annat sätt än i Sverige. Man kallar det för direkt kommunikation, i Sverige har vi indirekt kommunication. Det bästa sättet att beskriva det är att man tydligare och på ett rakt sätt ger ris och ros.
I Sverige kan man ju ofta undra hur omgivningen egentligen tycker att man  presterar, skulle det vara något som man behöver ändra eller förbättra eller om man gör bra ifrån sig för man höra det direkt.
Är det så man får en tillrättavisning är tanken att man ska lära sig, förändra och bli bättre.
Skulle du få bra kritik skall detta tas emot med tacksamhet och absorberas.

Det som vi i Sverige kallar jantelagen existerar inte här och är väldigt svårt för dom att förstå.

När vi hade kulturkrockskursen innan vi flyttade hit var det mycket prat om hur fina i kanten alla var här. Man ska tänka på att det normalt är personer med andra uppdrag som kursen riktar sig mot.

Det är inte riktigt samma sak när man arbetar som jag gör, det är iofs ett antagande från min sida. Jag har ju inte provat något annat så vad vet jag egentligen...

Hoppas det beskriver en del iaf.

To be continued!

Kenny

Kommentarer
Postat av: JW

Intressant :-)

2008-11-22 @ 12:23:12
URL: http://www.kroppsdelar.nu
Postat av: Mor

Vilka härliga kommentarer du har, ha ha ha....

2008-12-17 @ 17:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0