Beer can chicken

Tjo!

Ett lite annorlunda sätt att tillaga kyckling :)

Ingredienserna är:
  • en medelstor kyckling
  • smör
  • en burk öl
  • chicken rub


Chicken rub en krydda som är en blandning av lök, rosé-& svartpeppar, salt, chili, brunsocker, citronskal och paprika.



Kyckligen smörjer man in med smör och kryddan.  



Efter insmörjningen öppnar man burken och för in den i fågeln.....

  

Vi tillverkade en folieform som skulle hindra västan från fågeln att rinna ner i grillen.

 

Placera kyckligen med burk på grillen med foilen som skydd.

 

Börja med 10 minuter på hög värme och sänk sedan till låg/medel och tillaga i 45 min till 1 timme.



Kycklingen var god och nästa gång ska vi låta kryddan dra i nåt dygn så det blir mera smak.

Smaskens!

Kenny


Kommentarer
Postat av: Widris

Erat bestickställ heter Ordning, och kommer från ikea. Jag köpte nämligen likadant :D

Ska ölburken vara öppen med öl i så att kycklingen får dricka sig ... full med öl-ångor?

Jag tycker det låter som en rätt så äcklig idé.

2008-01-13 @ 13:02:36
Postat av: Jon West

Vilken bird. Den blir alltså påsatt av en ölburk... Såg ju lite udda ut, men det var säkert gott. :-)

2008-01-13 @ 13:42:04
URL: http://www.kroppsdelar.nu
Postat av: Mor

Det där får ni sannerligen bjuda på när jag kommer dit. Vill nog se hur ni gjorde live, så att säga.
Mor

2008-01-13 @ 13:51:23
Postat av: Kenny

Mm, det är lite speciellt sätt att tillaga en fågel. Ölburken är öppen och fågeln ska "dricka" ångorna från den. Smakade som grillad kyckling så det var som vanligt. Prova vettja!

2008-01-13 @ 17:22:29
URL: http://kennyoalexandra.blogg.se
Postat av: Lillasyster Marie

(svarar på era kommentarer på min blogg)

ÅH!!! Tack så jätte mycket båda två!!
Jag blir så super duper jäävla glad, när jag läste era kommentarer!! :D

Jag ska försöka mitt absoluta bästa och jag VET att jag kommer fixa det här galant!
Jag har mer kontroll denna gång, så jag har mina knep på att glömma röksuget :D

TACK ÄNNU EN GÅNG FÖR EN SUPPORT!!
Stor kram på er båda!

2008-01-15 @ 00:07:30
URL: http://www.quinitha.blogg.se
Postat av: P.Engström

Hej!
Ni som bor där borta bör ju kolla in kryddsortimentet och recepten som finns här... http://www.stubbsbbq.com/
Har själv ett par flaskor...

2008-01-16 @ 21:22:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0