Happy 4th of July!

Happy 4th of July!

 

Idag är det independence day och jag är ledig från jobbet. Här i USA så är man ledig från jobbet även fast dom har 24/7 produktion. Lite annat jämfört med Sverige då man jobbar alla helgdagar vid kontinuerlig drift.

Skifttillägget på jobbet är sämre än i Sverige.

Det har varit ljudliga diskussioner om huruvida vi ska lösa bemanningen framöver och vi kommer att ha några möten och försöka reda ut detta. Alternativet om vi inte kan lösa bemanningen är att dom kommer att tvinga oss att gå upp på 12 timmarsskift och det är det ingen i gruppen som egentligen vill.

 

Igår hade jag med mig kakor till jobbet som Alexandra hade bakat, hon sa att jag var tvungen att dela med mig så jag gjorde väl det då. Alla som smakade tyckte att det var gott. Pärlsocker finns inte i USA, vi har aldrig sett det i alla fall. Vi köpte vårat socker på IKEA i Philadelphia. Jag försökte beskriva vad det var och enligt min fru så heter det Pearl sugar. Se vad lätt det var! Vi är bjudna hem till några på mat nu och det ser vi fram emot. Jag skulle tro att vi kommer ta med oss lite hembakta kakor och sånt. 

 

Vi har regn nu, helgen och början på denna vecka har varit lite svalare. Varmare luft är på väg in och det väntas åska.

 

I morse på tv?n så grillade en kock stek och visade ett trick man kan använda för att avgöra hur steken är utan att behöva skära i den. Man ska tydligen jämföra med sin handflata, om steken känns som en slapp tummuskel är den blodig, en spänd är medium och är det som vid knogen så är det well done.

 

Jag har intervjuat kollegor om hur det är i New York och det som alla säger är att det astronomiskt dyrt. Man kan tydligen få en bussresa för 25 dollar och då åker man 07.30 från Dickson City och dom lämnar av passagerarna nere på Manhattan och sen hämtar dom upp oss på samma plats och vi kommer hem vid 22-23.00.

 

OM man vill så kan man åka bil ner själv, detta kan bli kostsamt, parkeringen kostar 10 dollar i timmen. Sen tillkommer alla andra prylar. Att äta en pizza kan kosta 22 dollar, här i Clarks Summit kan man få en för 5 dollar. Handla andra saker följer den här kostnadsbilden osv.

 

Att bo på Manhattan är också kostsamt, en enrummare med kokvrå kastar 4000 dollar i månaden ?.

 

Att jobba på Mc Donalds kan vara tufft och här i Clarks Summit har man en timlön på 5 dollar, i New York är betalningen 12 dollar. Svårt att bo nära jobbet med den lönen och dom hyrorna.

 

På 70 och 80-talet var New York riktigt vidrigt med kriminalitet och slum. Det sägs att om du skulle tappa plånboken skulle den aldrig träffa trottoaren? Nu har det hänt mycket och det ska vara mycket bättre. En högre polisnärvaro och mycket har rensats upp efter 11 september.

Man ska fortfarande vara försiktig och det är inte bra att skylta med att man är turist.

 

Fridens!

 

Kenny


Kommentarer
Postat av: Anita

Jobbigt med New York så där! Med att det e dyrt. Vi som vill dit och kolla i December :) Men kanske det bara blir en snabbis :) .. he he. Det e ju allmänt staterna man vill se , och er förståss!! :) *kramar*

2007-07-04 @ 21:33:38
URL: http://mrsanita.blogg.se
Postat av: mor

Att bo i New York verkar inte vara någon höjdare. Man ska vara stenrik, vara försiktig och inte vara en signal att man kommer från annat håll.
SÅ VAR FÖRSIKTIG
MOR/SVÄRMOR

2007-07-05 @ 10:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0