Amish people

Hej

 

En vecka till har gått, eftersom våra Social Security Cards inte har dykt upp än så har vi efter mycket krånglande och letande åkt ner igen till kontoret i Scranton och fyllt i formulären igen och förhoppningsvis så dyker våra nya kort upp snart.

Jag har gjort teori provet för mitt amerikanska körkort. Våra källor har sagt att det inte var någon idé att åka ner till ?vägverket? för att vi inte hade fått våra Social Security Cards.

 

Vi åkte ner ändå, vi hade tur och det enda som dom klagade på var ett dokument som saknades för Alexandra som sa att hon var här som medföljande till mig. Vi har ett papper från Social Security där våra SS-nummer står men det står också att det inte gäller som det riktiga korten osv. Hon accepterade våra dokument och det där Social Security kortet verkade inte vara så viktigt ändå? Det beror nog lite på vem man stöter på. Det finns en individ där nere som heter Mike och har är ökänd för sitt oförskämda sätt och ovilja. Har han vaknat på fel sida och ena hörnet på ett intyg är vikt åt fel håll så är det bara att vända och åka hem. Vi hade tur och fick prata med en dam. Mike jobbade (tror det var han) och vi satt och bet på nagelbanden när Mike och damen ropade upp varannan efter ett könummersystem.

När hon hade godkänt mig för att ta teoriprovet fick jag först titta in i en apparat för syntestet. Grunkan hade formen av ett Cornflakes paket och man tittade in i botten och läste tre fält med siffror. Teoriprovet var frågor som man gjorde vid en pekskärm och för att få godkänt resultat skulle man ha 15 rätt av 18 frågor. Bara ett av fyra alternativ var rätt. Om man var osäker på en fråga kunde man hoppa över den och då skulle man få den på slutet för att kunna skrapa ihop till sina 15 poäng.

Det gick vägen och då gick man tillbaka till handläggaren som skrev ut ett learner´s Permit, det kostade 20 dollar och 50cents. När man har sitt learner´s Permit så ska man övningsköra 50 timmar och sen får man boka tid på www.state.pa.us och köra upp. Jag ska boka tid nu så fort jag kan eftersom jag redan har mina 50 timmar.

 

Efter provet åkte vi norrut på innerstate 81 till Binghamton. Det stod att det var 56 miles. Vårat mål var en Volvohandlare men vi hade inte gjort något bra förarbete så vi hittade aldrig stället. Binghamton ligger i delstaten New York och när vi åkte över statgränsen svängde vi in på turistinformationen.

     

Väl inne så möttes vi av en folksamling som kändes lite speciell. Det var som att vi förflyttades till lilla huset på prärien eller nåt. Det var mycket intressant! Det verkade vara Amish-people. Damerna var klädda i mörkblå klänning och ljust, nästan genomskinlig mössa/huckle, jag antar att det var sommarmodellen och herrarna hade mörka byxor, skjorta och vita hängslen. Hängslena var den hedliga westernmodellen som passade med knappar som var fastsydda i byxlinningen. Skorna verkade vara i nyare stil men mörka och diskreta. Damerna hade uppsatt hår och herrarna var klippta i pott frisyr. En del verkade använda en kastrull som kant att klippa mot. Det hade varit skoj att besöka ett sånt sällskap och få berättat vad dom har för syn på livet och allt som händer.

 

På väg mot vårat mål svängde vi in på ett ställe och där hittade vi en mack som verkade använda pumpar från 50-talet. Det fanns gamla skyltar, bilar och annat fint.

 

  

Vi åt lunch på Pondarosa Steakhouse i närheten av Binghamton och det var naturligtvis en buffé, jag åt något som liknade hamburgertallrik och från buffén, Alexandra åt bara från buffen eftersom hon har varit lite konstig i magen så ville hon vara lite försiktig. Det hade räckt att bara äta ut buffen för mig å?..

 

Det är inte så dyrt att smaska ute här. Det kostade 21 dollar + dricks och då kan man äta hur mycket man vill ur buffen. Buffen innehåller alla möjliga grönsaker, frukter, tacos, köttfärslimpa, pasta, potatismos, soppor, kycklingvingar/klubbor, makaroni and cheese som är makaroner i ostsås och lite till. Sen är det naturligtvis efterrätt, mjukglass med alla möjliga tillbehör, kakor, tårta, citronpaj, morotskaka, Brownie och kaffe. Faktiskt riktigt gott. Kaffet är lite för svagt för mig men det går. Det går att hitta bra kaffe men då ska man åka till ställen som inriktar sig på sånt.

 

Efter vi hade vimsat runt ett tag gav vi upp för att åka en alternativ väg hem. Vi tog väg 26 söderut och det var en väg som slingrade sig genom landskapet.

 

Väl hemma så åkte vi runt och tittade efter grill, vi köpte på en affär som heter Lowe´s, grill i rostfritt med 5 brännare, 4 i grillen + 1 på sidan om man vill koka vatten eller nåt ute vid grillen. Grillöverdrag och gastub. Det går att köpa reservdelar till den så vi ska göra det innan vi åker hem.

 

Egentligen hade vi tänkt åka till en marknad och se på fyrverkerier och äta kvällsmat men vi hann inte med det. Vet inte riktigt vad det var för tillställning men det var intill en middle school och man skulle kunna köpa mat där och sitta i gräset och smaska. Vid mörkrets infall skulle det vara fyrverkerier.

 

Jag har känt lite hemlängtan nu, det är inte så farligt men det är vissa saker som jag saknar. Så, ibland känns det lite jobbigt. Det kanske beror på att vi kommer att få besök snart, Jonas och Sara är på västkusten nu och efter det ska dom komma till oss. Det blir roligt!

 Drive until it smokes and back again! Kenny   

Kommentarer
Postat av: Carola

Då är det skönt med lite besök hemifrån. Dom får väl ta med sig något som ni har saknat extra mycket. När ska Alexandra köra sina 50 mil ?? Vågar du dig ut i trafiken där?? Jag skulle vara livrädd för dom kör väl inte som här i Sverige?? Vi hörs sen.
Kram på er

2007-07-02 @ 06:14:57
Postat av: Widar

Drive until it smokes.
Min topplockspackning har gått. Jag ska sälja skräpet tänkte jag, och kanske nån yngling vill meka. Annars blir det skroten.

2007-07-02 @ 17:53:13
Postat av: mor

hej på er, ja det är nog inte så lätt alla gånger, men vem säger att det ska vara lätt? Jag tycker ni är duktiga som provar på lite annat och nyttigt också för framtiden, vare sig ni stannar längre eller kommer hem nästa år
kram på er

2007-07-03 @ 08:11:01
Postat av: mor

hej på er, ja det är nog inte så lätt alla gånger, men vem säger att det ska vara lätt? Jag tycker ni är duktiga som provar på lite annat och nyttigt också för framtiden, vare sig ni stannar längre eller kommer hem nästa år
kram på er

2007-07-03 @ 08:11:34
Postat av: Marie

Saknar dig också, brorsan! Jag får försöka pallra mig iväg, då mamsen ska iväg o hälsa på er.... + att jag ska få med mig Mattias också - han är sugen på att följa med, by the way:)
Ta hand om er och stora kramar!

2007-07-06 @ 23:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0