1000 timmar övertid?

Tjo! 
Värmen är nästan jobbig nu, det är över 90 F. Värst är det på dagarna när man ska jobba.
Så i helgen så lackade svetten och jag hade grafitfett upp till armhålorna när jag gick mot omklädningsrummen vid dagen slut, det blev totalt 20 timmar övertid. 

I USA så jobbar man mycket övertid. Jag tyckte att jag hade ett skapligt rekord med drygt 400 timmar på 10 månader. I helgen då jag tampades med problemen hade jag sällskap av en som jobbar som operatör och hans övertidsrekord var 1000 timmar!
Mm, ni läste rätt. Hans normala arbetsår är 2800-3000 timmar.

Tänk att varje år göra alla dessa timmar?.. Har haft en del andra diskussioner och en annan operatör som är nyanställd sedan januari hade haft det lite tufft ett tag. Han hade problem att få jobb, han sökte hela tiden och hade 50 ansökningar ute. Under tiden som han sökte så hade han ingen sjukförsäkring åt sig, sin fru eller deras barn. Det var tufft sa han. Så till slut fick han jobb på ett lager och efter 2 år så kände han på sig att det var nåt skumt på gång. Han sökte vidare och blev antagen till intervju där han jobbar idag. Klarade testen och blev anställd. Kort efter det sparkades 350 personer från hans gamla jobb.
Dom som sparkades först hade någon typ av anmärkning, sen ankomst, inte dykt upp osv. Det verkar vara vanligt för en del att inte dyka upp på jobbet. Jag vet inte direkt anledningen vid dessa tillfällen och jag har inte frågat heller men dom har tydligen inte dykt upp?
Han tackade vår skapare för det och att han hade klarat testet. Han hade tydligen haft problem med tester och förut och dom hade varit på tid och det hade gått åt skogen. Tydligen så är det vanligt med tester vid intervjuerna här i USA, testerna är frågor som det finns färdiga svar till och man ska välja det svar som känns bäst till den situationen. Har man svarat vad företaget vill höra så har man klarat testet och då är man anställd, ungefär så i alla fall.

Om man skulle bli arbetslös så finns det en arbetslöshetskassa här. Man betalar in som vanligt och blir man utan jobb så kan man få en viss procent av sin lön räknat på sitt bästa kvartal under ett år. Det är knapert att leva på men man är inte helt utelämnad.Jag trodde inte det fanns något sådant men tydligen då så finns det. 

Fridens!

Kenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0