Vad gjorde vi utan saaben

Tjo!
Troligen skulle vi ha det tråkigt. Jo bilen har ju haft lite egenheter för sig. Felsymtomen är att den är svår att starta när den är kall, man har fått hjälpa til med gasen. Det har ju varit lite olika och de gånger man har kunnat starta den utan hjälp med gasen kan den varva upp till 1500-2000 varv.
När bilen sedan blivit varm har den varit som vanligt. Skapligt bra alltså. 
Vi har haft check engine light igen. Kod P1260. Det är kopplat till det elektroniska gasspjället och jag upptäckte då att bilen hade gått i Limp home mode som det kallas. Det är en säkerhetsgrej som bilen sätter sig själv i när den misstänker fel med potentiometrarna som mäter läget på gasspjället. Det finns två potentiometerar och skulle värdet vara lite olika hamnar vi i limp home mode och check engine tänds. Vid mindre fel kan det bara bli ryckningar i motorn. Då motorn är i limpmode används inte motorn som vanligtvis styr gasspjället utan det är den hedliga vajern som styr spjället.
Så jag återställde limp modet och lyfte batteripolen för att återställa felkoden. Rengjorde lite till och så har vi provat. Vi har ännu inte fått några felkoder och det har fungerat bra. Jag vet inte om dom problem som vi har haft också är en kombination som skulle kunna trigga limpmode eller om skiten bara behöver en reset ibland. Känns ju skumt man vad ska man tro.

Jag skulle vilja byta potentiometer/metrar för det är svindyrt att byta hela gasspjällshuset. (1500 dollar har jag hört) Jag ska leta vidare efter potentiometer på nätet. Gasspjällsmotorn gör intryck av att vara skottsäker så den tror jag inte pajar i första taget. Jag har fått lite uppgifter om att det ska finnas ett chip inbäddat i spjällhuset men det är bara vad jag har hört.

Så, vi kämpar vidare och en solig dag ska jag ta isär spjällhuset i molekyler :)

Fridens Saabälskare!

Kenny

Kommentarer
Postat av: Marko

Hello Saab freaks .. Jaha motor drivet spjäll .. med ev silikon krets ! låter nog så konstigt , men du jag ska kolla en ´grej ..
http://www.saabforum.nu/forum/forum.asp?forumSwitch=tech
gå in på denna sajt o ställ din fråga där på svenska , där finns både saab fantaster , mekaniker , tekniker , etc..etc.. prova ! svar kommer du att få ! Jag har frågat där , och fått svar till det mesta . /Saabenski../Marko

2007-12-10 @ 13:30:06
Postat av: Kenny

Nu har jag skrivit ett inlägg i Saab forumet :)

2007-12-11 @ 03:03:42
URL: http://kennyoalexandra.blogg.se
Postat av: Marko

Ok , man kan ju prova .. vi får återkomma under dagarna o se hur det artar sig . /Marko

2007-12-11 @ 20:39:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0