SuperSaaben

Tjo!
Olyckligtvis nog har vi fortfarande problem med den försilvrade blixten. Vi har besökt bilförsäljaren och har bytt luftmassemätaren. Problemen kom tyvärr tillbaka efter några timmar. Jag väntade några dar och sedan ringde jag igen. :) Nu börjar han tycka att det har blivit ett för stort åtagande för hans del. Vi har varit ner till han snart tio gånger.
Så han hävdade att det var SÅ dyrt och hade kostat Så mycket osv. Bla bla bla. Jag tycker det är drygt att vissa bilförsäljare inte håller det dom lovar. Sen har han ju kört efter principen gissa och pröva ända från början.

Själv är bäste dräng och ska man ha något gjort så får man göra det själv.

Han har ju varit ganska bra och ha att göra med så jag tycker inte att det är helt för j*****t.

Så jag åkte ner till Advanced Autoparts här i Clarks Summit och lite dry gas och injection cleaner. Dry gas tar bort vatten ur systemet och injection cleanern ska ta bort avlagringar och sånt i bränslesystemet. Herr bilförsäljare rekommenderade det. Det skadar nog inte men det är nog ännu ett blindskott.
Jag gaggade med bildelsförsäljaren och han följde med ut och laddade ur felkoderna. Den aktuella koden är för motortemperaturgivare. Så det är antingen tempgivaren eller termostaten. Skulle jag tro. Jag kommer att byta termostat. Kostar knappt nåt och är enkelt. Som bonus ska jag tvätta luftmassemätaren och så kör vi injection cleanern.

Det är märkligt att dom inte hittade detta på verkstan. Bilen har ju betett sig på samma sätt hela tiden, koden fanns väl inte då, får vi tro.

Saabens!

Kenny

Kommentarer
Postat av: Marko

Hej igen ! tråkigt med bilen .. Tror du att verkstan läst av koden ? tror knappt det , din beskrivning av verksta där du lämnade bilen , återger att dom knappt hade prylar till det . Dessa är nämligen svin dyra . Jag skulle om jag vore dig byta Motor temp givaren ! Den ligger närmast i vad du beskriver i symptomen . Du säger att du ska byta termostaten ? då kommer upp frågan , hur ser temp mätaren ut i bilen ? vad visar den ? visar den normal temp ? typ stabil läge på visaren ? ja då är det ingen fel i termostaten ! Har du däremot svårt att få upp temperaturen i motorn eller att den är för hög , ja då kan man misstänka att termostaten trasig , eller mindre bra . Och att tvätta luftmasse givaren i ett , är ingen lösning . Du hade ju inte ens fått fel kod på den !! Och ska den där sk bilförsäljaren vara något stolt över , så ska han ta in den och skicka den till Saab verkstad , där har dom riktiga felsöknings hjälpen . inte nån slaskig verkstad , där man gissar vilket fel det är . Stå på Kenny , ringt till den där bilförsäljaren igen . . Risken med allt tuklandet på bilen kan orsaka mer fel , och till sist vet man inte vilket fel det har varit från början . Så har det hänt för mig ... Lycka till !

2007-12-06 @ 20:50:30
Postat av: Carola

Lyssna på Marko. Han verkar ha bra svar på sakerna.
Lycka till.

2007-12-06 @ 21:10:30
Postat av: Spünst

Jalä shit asså! Trist med bilen. Man ska cykla.

2007-12-07 @ 14:10:55
URL: http://www.kroppsdelar.nu
Postat av: Kenny

Hej!
Jo det är tråkigt med bilen. Det har ju varit en del. Iallafall så verkar det som felen har betats av eftersom. Först så var det ju luftmassemätaren, som han bytte. Det finns ingen felkod för den nu. Jag ville tvätta den för att slippa återkommande massemätarlarm. Motortemperaturen har varit låg men inom det normala. Nu har jag bytt termostat och det gjorde skillnad. Det är ju ett långt "normalt" spannn för temperaturen. Efter bytet klättrade måtaren upp ganska mycket till och vi har inte haft något mer larm för den. Jag antar att det är nu när det blivit kallare som det började krångla med motortemperaturen. Det tråkiga är att vi har fått ett nytt larm. Det är ett som är kopplat gasspjällshuset. Det är ju en orgie i teknik och givare, boxar och annat skit i bilarna. Det kan ju vara så mycket. Gasspjällshuset pasar ju bra in på dom felsympton vi har. Aj aj. Mm. Vad ska man säga. Det blev som du sa :) Mer fel.. :)

2007-12-08 @ 18:27:59
URL: http://kennyoalexandra.blogg.se/alexandra
Postat av: Marko

Hej igen ! Och kul att temppen vart bra , hmm ja en bil idag är en avancerad skapelse i sig , med datorer,
nätverk , givare etc . Har du fått konstaterat att det är spjäll huset givare som spökar ? Som jag tidigare berättade om verkstäder , har du inte en saab verkstad i närheten tro ? attans att du inte var här med bilen , bror min är en saab fantast ! Han är en hejare på på dessa .. han driver en verkstad oxo .Vad har du för symptom när du kör med bilen ? rycker den eller tjuv stannar den ?
Du får skriva och berätta vad som händer .. Saabensnki !! /Marko

2007-12-09 @ 10:27:23
Postat av: Kenny

Tjo!
Jaså, det skulle vara perfekt att besöka honom. Jo bilen har ju tjyvstannat och andra gånger har den liksom dött när vi kört på motorvägen. Vänta, jag gör ett inlägg... :)

2007-12-10 @ 02:23:09
URL: http://kennyoalexandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0