Om jag hade vetat att jag skulle leva så länge skulle jag ha tagit bättre hand om min kropp

Tjobaloo!
Igår närvarade jag vid hälsokontrollen som jobbet fixat. Dom bjöd på lunch och jag gick till några föreläsningar och fick kolesterol, blodsocker och blodtryck testat. BMI och det andra struntade jag i. Kolesterolet var bra, så långt att testgrunkan inte kunde detektera något. Sockret var också bra men blodtrycket var högt. 142/84 Det är väl den lägre siffran som ska vara under 80 tror jag. Såå det var ju inge bra. Bitdragande faktorer var nog att jag hade bara shorts och T-shirt i den kalla blåsten (kroppstemperatur som en isglass) och så stod jag i kön för att bli tappad på blod. Det kanske gjorde det värre men jag ska åka till nån läkare och se vad dom säger.

Föreläsningarna var om Essential Eating och en annan om hur man tar hand om sitt hjärta och vilka riskfaktorer som finns.

Essential eating tanten hade med sig en munk och en ostburgare från några väletablerade snabbmatskedjor. Det roliga var att dom var fem år gamla och ändå inte hade möglat eller blivit dåliga. Det hon ville visa var att det fanns mycket kemikalier och skräp som våran kropp inte kan hantera. Man mumsar i sig mycket skit.

Hon fortsatte i stil med Anna Skipper med organiskt odlade råvaror och vad som var lätthanterligt för våran kropp och inte. Det "roliga" är att den mesta energin som vi förbrukar genom en livstid är till att förbränna mat som är svårsmält. Så genom att välja rätt råvaror och laga maten själv tillför man kroppen hanterbar näring. Du blir piggare, snyggare osv..

Det här verkar vara nytt för dom flesta på den här sidan atlanten. I Sverige finns det mesta redan som jag ser det. Fast det är ju få som lever efter det.

Slaska på!

Kenny


Kommentarer
Postat av: mor

Usch min son, det var inget vidare blodtryck, du är värre än mig. Jag hade sist 125/75, men jag har alltid haft lågt blodtryck, så kanske det är högt för mig, jag vet inte. Men jag tycker det är helt ok.
Men du får väl jobba på att äta så nyttigt som möjligt, mycket fibrer dessutom och frukt och grönt.
Kram mor

2007-09-19 @ 08:59:42
Postat av: Jon West

Tja. Oj det var inte bra. Jag var nyss på läkarkoll genom jobbet och mitt blodtryck var lågt 111/58. Lite väl lågt kan nog tyckas ;-)

2007-09-20 @ 15:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0